Verhalen-uit-China.reismee.nl

De grote Buddha van Leshan

1-8-10

Om 8 uur gingen we op pad samen met 2 Fransen naar Leshan, 2 uur rijden van Chengdu, om de grootste Buddha van de wereld te zien, 71 meter hoog, voeten van 8 meter, oren van 16 meter. Deze Buddha is uitgehouwen uit de rotsen en is vanaf het water te zien of via een rotspad. Ook vandaag begon het na een tijdje rijden te regenen en helaas was dat nog niet over toen we om half elf in Leshan waren. Het zag er naar uit dat het zo'n dag zou worden met de hele dag regen. Wat overigens de Chinese toeristen er niet van had weerhouden om naar deze plek te komen want er bleken weer hordes mensen hier te zijn, dit keer met honderden paraplu's. Het park waar de Buddha stond was zo ingericht dat je eerst naar boven liep om bij het hoofd van de gigant te beginnen. Hierna kon je dan via een trap in de rotswand naar beneden lopen om bij de voeten uit te komen. Maar... Er stond een rij van (bij navraag) ongeveer 2 uur wachten. Camile en Julian waren allebei niet zo lekker vandaag (maagklachten) dus wij zagen het niet zitten om in de regen in een rij te gaan staan. Nadat we zijn hoofd hadden bewonderd zijn we weer terug gelopen en zijn we naar de aanlegplaats van de boten gelopen. Hier was het wonderlijk rustig en we konden we meteen aan boord. En het was opgehouden met regenen. Eerst moest iedereen een zwemvest aan anders mocht je niet buiten staan. Toen over een hele brede rivier naar de Buddha. En die was inderdaad heel erg imposant. Je vraagt je echt af hoe ze dit hebben kunnen maken in 803. De reis terug nam 3 uur in beslag vanwege files. Omdat we moe waren hebben we eerst 'de last emperor' afgekeken en toen in het hostel gegeten.(je kunt hier echt lekker eten).