Verhalen-uit-China.reismee.nl

Varen op de Li

10-8-10.

Om kwart over negen vertrokken we naar Xingping? Om daar de raft te doen. Onze chauffeur dacht dat hij tijd in moest halen, want hij scheurde er vrolijk op los. Dit zorgde voor een onrustig gevoel waardoor ik niet echt kon genieten van de omgeving. Na een uurtje waren we bij de afvaartplaats van de bamboorafts. Deze vlotten waren uitgerust met een mini-motor-versie van de longtails in Bangkok. Daarmee voeren we stroom opwaarts. Op de rivier krioelde het van deze bamboobootjes, maar ook grotere cruise-achtige boten. Overigens mocht dat de pret niet drukken. Dit stuk was het mooiste stuk van de Li-rivier, We hebben ruim 2 uur over het water gevaren en van de prachtige uitzichten genoten. Julian had aan boord een waterspuit gevonden en was daar druk mee in de weer. Deze waren zo leuk dat de jongens er allebei een hebben gekocht voor 6 yuan (66 eurocent). Onze chauffeur bracht ons, na ruggespraak met het hotel naar Fuli waar we een waaier fabriekje bezochten en over de lokale markt hebben gewandeld. Daarna lieten we ons in Yangshou afzetten bij West-street. Daar zijn we eerst gaan eten om vervolgens langs de winkeltjes te wandelen. Een echte toeristen straat. Ook een soort Fake-markt, al waren ze hier wat minder opdringeriger dan in Shanghai. Je wordt snel verleid om iets te kopen. Aan de oever van de rivier hebben we gekeken hoe de Chinezen zich vermaakten in het warme water van de rivier. Julian en Camile gingen pootjebaden want ze hadden hun zwembroeken niet aan. Natuurlijk moesten ze hun nieuwe aanwinsten op elkaar uittesten. Drijfnat kwamen ze uit het water. Terug aan de hoofdstraat een taxi genomen naar het hotel om even te douchen voordat we gingen eten. (Het is hier in Yangshou erg heet tussen de 35 en de 40 graden en heel vochtig, dus het zweet gutst uit je lijf, alsof je smelt). Lekker gegeten en op tijd naar bed, want morgen hebben we weer een actieve dag.