Verhalen-uit-China.reismee.nl

laatste dag China

13-08-10

Na een redelijke nachtrust (de bedden zijn hier overal alsof je op een houten plank slaapt, met uitzondering van Yangshuo Village Inn) ben ik naar het terras gegaan om daar de nodige foto's up te loaden naar de blog. Intussen ook nog even Willem z'n blog gelezen, die in Thailand aan het rondtrekken is. Toen ik daarmee klaar was, kwam Margot ook van de kamer en de jongens volgden kort daarna. Na de lunch zijn we richting Olympisch stadion gegaan. We kwamen net om de hoek echter een kledingwinkel tegen, waar we na uitgebreid passen wat kleding hebben gekocht. (Er is hier ook uitverkoop) Nog even een ijsje bij de Dairy Queen gegeten en de aankopen naar het hostel gebracht om dan toch met de metro naar het stadion te reizen. Het is een groots stadion, zoals alles in China. Er omheen waren er allerlei kraampje en stalletjes alsof de olympische spelen nog aan de gang waren. Ook hier weer heel veel Chinese toeristen. Het was te laat om het stadion van binnen te bezoeken en de jongens wilden wel naar 'Silicon valley' (valleycon city, volgens Margot) om daar rond te neuzen bij alle nieuwste elektronica snufjes. Dat bleek echter te ver te zijn, dus gingen we op Julian's voorstel in om naar de Wall mart te gaan die hij onderweg bij een metrostation had gezien. Helaas was dat niet het warenhuis waar we op gehoopt hadden. Wel hebben we alle massagestoelen uitgeprobeerd. Vlak bij het hostel hebben we gegeten. Een ervaring alsof we weer bij onze eerste dag China beland waren. Werkelijk niets van wat we vroegen (Engels, via woordenboek, mimen) werd begrepen. We kwamen allemaal tot de conclusie dat we, op de eerste week na, toch enorm soepel door China waren getrokken en dat het ons heel goed gelukt was om ons verstaanbaar te maken en zonder veel problemen voor elkaar te krijgen wat we wilden. Hier dus niet. Daarbij kwam ook nog dat de serveersters allemaal traag en chagrijnig waren. Uiteindelijk hebben we een lekker maaltje gegeten. Terug naar het hostel om de spulletjes te halen en ons te laten vervoeren naar het vliegveld. Om 22.00 u, ruim op tijd zodat Julian niet in de stress zou raken. Om kwart voor elf waren we er. Weer flinke rijen net als bij vertrek uit Nederland. Kennelijk kost een internationale vlucht China - Nederland of visa versa veel meer tijd aan afhandeling van de formaliteiten dan een internationale vlucht. Toen we eindelijk na 45 min wachten aan de beurt waren vertelde de dame achter de balie dat het vliegtuigminimaal 2 uur delayed was. Dat was balen, op z'n vroegst zouden we dus om 03.20 u vliegen. We werden naar een afgelegen gate geleid waar vervolgens de airco afgezet werd, geen stroom was om iets op te laden, internet niet werkte en een kwartier verderop nog een tentje open was om een drankje te halen... Het werd dus een lamlendig gehang, slapen op drie stoelen waarvan de armleuningen niet omhoog kunnen en voor Julian eindeloos gamen.
Om half 5 vertrokken we dan toch eindelijk. Iedereen viel in het vliegtuig meteen in slaap. Dromend over al die avonturen die we de afgelopen 4 weken hebben beleefd?
Dat kan haast niet anders...
Om 9 uur Plaatselijke tijd landden we in Brussel, 16 graden, en een zonnetje, lekker fris! Met de shuttle naar het Plaza Crown om de auto op te halen.
Om half 12 waren we thuis. (voor ons half 6)
Moe maar enorm voldaan, met een berg aan herinneringen.
Het was een geweldige reis!!!!!!

Dank aan iedereen die via ons blog met ons is meegereisd, het was iedere keer weer heel erg leuk om jullie reacties te lezen.

Groetjes, Margot, Hans, Camile en Julian

jannie

Welkom thuis! Dankjewel voor jullie reisverslag! Knap werk om dat bij te houden tijdens zo'n hectische reis. Geniet van het nagenieten en uitslapen :-)