Verhalen-uit-China.reismee.nl

Weer fietsen en ook raften in Yangshuo

11-8-10.

Om kwart over negen werden we opgehaald door onze gids voor een fiets en raft tour. Dit keer ging onze fietstocht geheel door een landelijke omgeving. Onze gids zocht de meest kleine paadjes op, zo smal dat je niemand kon inhalen, zo vol grote stenen dat we erg blij waren met onze stevige mountainbike. Ze stopte regelmatig om ons het een en ander te vertellen of te laten zien. Zo hebben we gezien hoe pinda's gerooid worden, weten we inmiddels alle stadia van de groei van rijst en herkennen we katoenplanten. Het was een leerzame tocht door een warm (39 C) maar prachtig landschap. Na een paar uur fietsen kwamen we bij de rivier tot grote vreugde van Julian die het erg warm had. Hij verlangde ernaar om een watergevecht te gaan houden met Camile. We gingen aan boord van 2 bamboeraften, dit keer zonder motor. En terwijl we de rivier de Yulong afdreven barstte het gevecht al snel los. Wat heel grappig was, was dat een Chinese familie in een andere raft, vader, moeder en dochter van ongeveer 16, mee ging doen met het gevecht. Al snel was iedereen kletsnat. In zo'n 2 uur dobberden we de rivier af, heerlijk relaxed. Vanaf het aankomstpunt was het nog een kwartiertje fietsen naar de Village Inn. Terwijl ik dit blog aan het bijwerken ben zitten er naast mij 2 Chinezen te eten. Ik word hier erg door afgeleid want dit went volgens mij nooit. Het slurpt en boert en spuugt dat het een lieve lust is.(alles wat niet bevalt wordt dit keer terug gespuugd in het kommetje waaruit ze eten). Goed, terug naar onze belevenissen. Na de fietstocht snel lekker douchen want we hadden voor de 2e keer kookles geboekt. We vinden dit alle 4 erg leuk om te doen, dus vandaar. De kookschool lag iets buiten Yangshuo in een mooie omgeving. Het was ook een hele professionele school dat merkte je aan alles, een goed Engels sprekende juf, een mooie, overzichtelijke keuken en alles was uitstekend voorbereid. Vooraf werden we rondgeleid op de plaatselijke markt, waar we de ingrediënten die we gingen gebruiken aangewezen kregen. Daarnaast zagen we ander exotisch etenswaar, waaronder hond..... Verboden om foto's te maken!
De groep bestand uit 8 Nederlanders en 5 andere westerlingen. Het eerste gerecht moest in de stomer (stoommandjes op elkaar) klaargestoomd worden. Dat zouden we later eten. Het tweede gerecht werd direct genuttigd en de volgende 3 werden klaar gemaakt en even bewaard. Toen het laatste gerecht klaar was, zijn we bij een prachtige zonsondergang aan een lange tafel samen alles op gaan eten. Wij vonden het allemaal even lekker. Voldaan zijn we teruggebracht naar Yangshuo waar we nog even over West Street (winkelstraat) zijn gewandeld. Na het babbelaar maken te hebben bewonderd, zijn we met wat zakjes snoep naar het hotel teruggegaan.