Verhalen-uit-China.reismee.nl

Kalligrafie

12-8-10

Na onze tassen te hebben ingepakt en te hebben ontbeten, hadden Julian en ik om half 11 een kalligrafieles van een beroemde Chinese schilder die ook al verscheidene malen op tv was verschenen. Volgens zijn boekje werd hij ook wel de 'Chinese Picasso' genoemd. Wij mochten hem Forest noemen. Hij begon de les met een paar simpele karakters van het begin van de Chinese schrijfkunst en hun oorsprong. Naarmate we vorderden, kwamen er ook woorden die bestonden uit 2 karakters, onze eigen namen en een 2e schrijfstijl voorbij. De les zou een korte introductie van een uur zijn, het werd uiteindelijk een uitgebreide studeersessie van ruim 2,5 uur. Aan het eind gaf hij ons als souvenir een door hem geschilderde spreuk mee. Het was erg leerzaam, maar vooral ook erg leuk geweest.
Ondertussen kregen onze ouders een uitgebreide massage. Ook deze liep uit, anderhalf uur i.p.v. één. 'Af en toe pijnlijk, maar vooral heerlijk ontspannend', aldus Margot. Ook Hans kon er van genieten. Na deze activiteiten hebben we afgerekend, iets geschreven in het gastenboek en vervolgens zijn we met een taxi naar het vliegveld in Guilin gebracht, een rit van ruim een uur. In het vliegtuig bleek dat we vanwege een verkeersopstopping een uur vertraging zou hebben. 'Bij voorbaat dank voor onze medewerking'. zuchtend aanvaardden we het maar, niet wetend wat er de volgende dag nog voor ons in het verschiet lag...
Van het vliegtuigvoedsel was weinig eetbaar, dus toen we eenmaal waren geïnstalleerd in onze oude, vertrouwde kamer bij de Red Lantern, hebben we daar op het terras bij een drankje lekker wat chips gegeten, alvorens in bed te kruipen na een lange middag en avond reizen.