Verhalen-uit-China.reismee.nl

Chengdu cultureel en culinair

31-7-10

Vanochtend geprobeerd om een aantal foto's bij de verhalen te zetten. Dat valt hier niet mee omdat internet in dit hostel soms overbezet is. Met dank aan Ief en Willem hebben we nu zoveel fotoruimte dat we ruim kunnen posten. Het zou dan ook leuk zijn als we die extra fotoruimte kunnen gebruiken.
Na een luie ochtend zijn we in de middag de tempel van 'de Groene Geit' gaan bezichtigen, een taoïstische tempel die nog volop wordt gebruikt. We zaten nog geen minuut in de taxi of er brak een enorm noodweer uit, onweer en regen alsof ze de stop uit een gigantisch zwembad hadden getrokken daarboven. Ook al duurde de rit naar de tempel lang, we ontkwamen er niet aan om op een gegeven moment uit te stappen. Met doorweekte schoenen bereikten we de tempel. Het onweer sloeg vervolgens heel kort in de buurt ergens in, flits en oorverdovende knal kwamen zo ongeveer gelijktijdig. Behoorlijk freaky.
Toen het eindelijk wat minder hard regende zijn we de tempel toch maar gaan bekijken. Het had wel wat in de regen, de temperatuur is daardoor heerlijk, helemaal niet koud maar ook niet warm. In het tempelcomplex kwam je overal het ying en yang teken tegen. Ook waren er een aantal mensen tai chi aan het beoefenen. In het theehuis waren oude mensen aan het kaarten en bordspelletjes aan het spelen. De sfeer was overal heel relaxed. Toen de regen ophield zag je dat ze onmiddellijk de grond gingen vegen en alle bladeren en takken opruimden. Het is trouwens overal in China in de straten netjes omdat je constant een soort gemeentereinigers ziet die de boel bijhouden. Na een paar uurtjes rondkijken besloten we naar het park in de buurt van de tempel te gaan. Zo ver zijn we niet gekomen omdat we langs een hotpot-restaurant kwamen. Zo te zien was het een beroemd restaurant voor de Chinezen want er waren een hoop mensen aan het wachten op een plaatsje. Terwijl we overlegden of we hier ook zouden gaan eten kregen we een kopje thee aangeboden en nog voordat het op was hadden ze al een tafel voor ons geregeld. Vervolgens kregen we een persoonlijke serveerster die heel goed Engels sprak. Ze legde niet alleen alles uit maar stopte het vlees ook in de hotpot. Ze ging gelukkig nog net niet zo ver dat ze ons ging voeren. Dit lijkt misschien heel vervelend maar dat was het niet, het was echt een superervaring omdat ze het op een hele leuke manier deed.
Terug naar huis hadden we voor het eerst in Chengdu een chauffeur die geen doodwens had. We vroegen ons wel af hoe hij in dit verkeer kon overleven in dit beroep...
Terug in het hostel hebben we op onze kamer de film 'the last emperor' gekeken. ( In dit hostel heb je een dvd speler op je kamer en zijn 100den films te leen). Het was leuk om 'de verboden stad' die we in het echt hadden bewonderd in de film te zien. Rond 12 uur was de film nog niet afgelopen maar we vielen om dus morgen kijken we hem af.