Verhalen-uit-China.reismee.nl

Panda's en koken in Chengdu

30-7-10

Deze dag zijn we met een tour van het hostel naar de Panda's gegaan. Chengdu is o.a. bekend omdat ze het enige Panda geboortecentrum in de wereld hebben. Er zijn nog maar rond de 1000 Panda's over in de natuur. Om te voorkomen dat dit dier uitsterft hebben ze dit centrum opgezet. Heel succesvol want sinds een 20 tal jaren hebben ze al bijna 200 Panda's gefokt.
Om 7.15 waren we beneden voor het ontbijt dat we uiteindelijk als take-away meekregen vanwege een communicatiestoring in de keuken. Het was goed dat we al vroeg bij het Panda centrum waren, want zo konden we de panda's van dichtbij en redelijk actief meemaken. In een soort van bamboepark kun je de beesten zien. Grappige en interessante dieren. Kleine panda's zijn niet groter dan een rat als ze worden geboren. Heel vreemd om dat te zien. Zij krijgen pas hun kleur en de vlekken na 14 dagen. We hadden het geluk een pasgeboren panda te zien in een couveuse die net werd verzorgd. Mooi om te zien.
Rond 12.00 uur waren we terug in het hostel, waar wij onze verdere reis gingen plannen voordat we naar de kookles zouden gaan. Onze bedoeling was om op de 31ste in de avond te vliegen naar Lijang. Thuis hadden we dit goed uitgezocht en op advies van reacties van internet fora om de vliegtickets in China zo kort mogelijk van te voren te boeken (er gingen toch zoveel vluchten dat er altijd plaats zou zijn!) gingen we dat nu dus (via internet) doen. Geen ticket te krijgen!!! Met de trein (als er al kaartjes te krijgen zouden zijn) was geen optie vanwege de enorme omweg die we dan moesten maken. Het wordt dus 2 augustus voordat we uit Chengdu weg kunnen. Om niet in een jachtige reistempo te komen hebben we besloten om Dali te skippen. Gelukkig konden we de hotelreserveringen verlengen, veranderen en afzeggen. Om verdere problemen te voorkomen hebben we alle vluchten die nog volgen vastgelegd, zodat we niet ergens stranden en niet op tijd in Beijing terug kunnen zijn voor de vlucht naar huis. Nadat dat geregeld was, zijn we naar onze kookcursus gegaan die we in een ander hostel hadden besproken (Holy hostel) omdat het bij Sim's momenteel niet gegeven werd vanwege de drukte. We begonnen met een halve Eggplant die we moesten insnijden zodat er een vismotief ontstond. Terwijl die werd gekookt, maakten we een pittig sausje voor eroverheen. De Sechuan-keuken staat bekend om zijn lekkere en pittige keuken. Steeds als het gerecht klaar was, konden we het buiten op het terras opeten. Wanneer we klaar waren, werden we weer mee naar de keuken genomen om met het volgende gerecht verder te gaan. Het volgende gerecht waren dumplings. De deegrondjes waren al kant-en-klaar gekocht in de super. We kregen te zien hoe je het gehakt moest kruiden en in de dumplingrondjes moest verwerken. Daarna werden die gekookt en met wat chilisaus geserveerd. Vervolgens kwam de sweet and sour pork aan de beurt. Daarna volgde de kip met veel groene en rode pepers om uiteindelijk af te sluiten met een salade met pittige dressing. Allemaal erg lekker. Dat gaan we thuis ook uitproberen. Met een zeer goed gevulde maag zijn we de buurt rondom dit hostel gaan verkennen. Daar in de buurt hadden we een tempel gezien. We vroegen of die te bezoeken was. Dat was nu niet meer mogelijk, maar er lag een leuke straat naast de tempel. Dat bleek inderdaad heel gezellig. Jimni street is een straat met allemaal bijzondere winkeltjes waar vooral traditionele Chinese dingen te koop waren. De huizen waren ook in oude stijl opgetrokken. Erg leuk om daar rond te wandelen. We besloten onze tocht met een bezoek aan Starbucks. Ieder zijn eigen ijs-shake.
Om een taxi te bemachtigen, is aardig wat brutaliteit nodig. Ik deed daar ook aan mee omdat ik het zat was dat iedere taxi weggepikt werd door een brutale Chinees. Iets van galantheid kunnen de Chinezen zelden opbrengen. Weer een actieve dag voorbij. Ik ben benieuwd wanneer ik aan lezen toekom. Er is zoveel te zien en te doen.

Bram Witvliet

"De Sechuan-keuken staat bekend om zijn lekkere en pittige keuken". YEAH dat had ik net in een vorige reactie ook gezegd. Drink one on me ;)
Nu ga ik weg, wij gaan naar Terschelling. Veel plezier nog!!!
groeten

Hanneke

Geweldig zo'n treinreis, gezellig tussen de chinezen. In het verkeer brutaal, maar in de trein is de gezelligheid alom. Ook wij hadden het geluk een babypanda te mogen bekijken in de couveuse. Bij ons had de baby al gekleurde vlekken, zijn net kleine hamsters. Wij pakken vandaag de koffers en vertrekken morgenvroeg naar de USA, we zijn de 17e augustus weer in het land. Wij wensen jullie nog veel plezier en geniet ervan. fam Messing

Jel (Marielle)

Lieve Go, Hans, Camile en Julian,
Wij pakken de auto in en vertrekken morgen richting Parijs. We hebben zin in onze Tour de France! Wij wensen jullie nog een goede tijd toe in China. Geniet ervan en tot ziens na de 23e.

Veel liefs van Marielle en Marius xxx

Mylene en Denick

Zalig die gerechten die jullie leren koken. Oefen het nog maar eens in de Bredalaan, wij willen wel als proefkonijnen dienen hoor, geeen probleem! Veel plezier, Mylene

Anne

Een kookcursus, wat geweldig!! Ik zou er wel bij willen zijn als jullie dat gaan proberen, heerlijk, pittig eten!
Ik vind het trouwens echt dapper dat jullie alles zo last minute durven regelen, zou ik niet kunnen!
groetjes