Verhalen-uit-China.reismee.nl

Chengdu, stad van de opera

29-7-10 In Chengdu werden we netjes opgewacht door iemand van Sim’s Cosy Garden Hostel die zorgde dat de taxi’s op het juiste adres aankwamen. Sim’s Cosy Garden Hostel bleek ook echt heel cosy. Alles wat je hoopt dat een hostel heeft, heeft Sim’s. Vervolgens zijn we de buurt gaan verkennen. Na een tijdje rondkijken kwamen we bij een massagesalon terecht. Daar hadden we wel zin in, een Chinese massage. We hadden gelezen dat in China de masseurs vaak blind of slecht ziend zijn en daardoor zeer bedreven in hun vak. En jawel hoor, ze bleken niets te kunnen zien want de vrouw die Margot ging masseren ging een schone handdoek halen voor op het bed en liep toen vol tegen de muur. We schrokken enorm maar het werkte ook op onze lachspieren ?. De massage (helaas was er maar plaats voor 3, dus ik ga nog een andere keer), was volgens de anderen soms een pijnlijke ervaring, soms prettig en heel anders dan in Thailand. Voor de avond hadden we een Sechuan-opera geboekt De opera was weliswaar een show voor de toeristen (Chinezen en anderen) maar had voldoende variatie om boeiend te blijven. Er kwam van alles voorbij. Zang, dans, acrobatiek, changing faces (razendsnel maskers wisselen), vuurspugen en muzikale solo’s op bijzondere Chinese muziekinstrumenten. Toch de moeite waard. Na wat eten en een gezellig drankje in de bar zijn we gaan slapen.

Bram Witvliet

Dat moet echt melig geweest zijn toen die vrouw vol tegen de muur aan liep. In Kroatië ben ik een keer tegen een auto aangelopen maar dat had andere oorzaken (hehe). Sechuan opera, dat klinkt bekend in de oren. Vooral omdat bij het chinese restaurant in Den Haag waar we ALTIJD naar toe gaan met mijn oma die daar om de hoek woont bij de wok de mogelijk er is om 'Szechuan-saus' bij het eten te doen. Erg lekker en pittig.
Konden de Chinezen een beetje musiceren of leek het nergens naar? :p
groeten