Verhalen-uit-China.reismee.nl

De torens van Shanghai

26-7

Vandaag moesten we wisselen van hotel. Van het superluxe appartement naar een hotel. In dit geval de Lakeside Inn. Met de metro waren we er vrij snel. Even zoeken naar de exacte locatie en na een snelle check-in zijn we gaan lunchen in een soort Chinese Starbucks. Een enorme hoeveelheid zoete broodjes, koude gekruide broodjes en een soort pizza's waaruit een keuze gemaakt moest worden. Tijdens de lunch hebben we besloten wat we vandaag zouden doen. Er moest een keuze gemaakt worden uit de vele dingen die we nog zouden kunnen doen. De jongens wilden wel een van de hogere wolkenkrabbers in. Dat kon in Pudong in het Jin Mao gebouw. We hoefden nauwelijks te wachten, wat uitzonderlijk was. Met een vaart van ongeveer 35 km per uur schoten we naar de 88ste etage. We hadden daar een fantastisch uitzicht over Shanghai. We hebben er wel 2 en een half uur rondgehangen. Als extra hadden we een bon gekregen voor een echte parel. De schelpen werden voor je neus open gemaakt. En ze waren voor niets. Je kon er ook een hanger van laten maken. Margot heeft er een mooie hanger en een paar oorbellen aan overgehouden. Een erg leuk souvenir. In de toren was ook de hoogste brievenbus van de wereld. Daar hebben we wat kaarten gepost. Shanghai staat voor ons wel in het teken van de torens. Op de Bund kijken naar de torens, er omheen fietsen en erin gaan naar het hoogste niveau.
Al met al heeft Shanghai wel ons hart gestolen, maar niet alleen vanwege de torens.
Na ons bezoek aan de toren hebben we beneden vers fruitsap gedronken. Meer dan 70 verschillende combinaties wat resulteerde in minstens een kwartier wikken en wegen wat er gedronken zou worden. In dit zakencentrum zijn natuurlijk ook luxe winkelcentra. Een ervan, in het IFC, was nog volop in opbouw. De helft van de winkels waren nog niet geopend. De anderen waren allemaal dure merkwinkels. Het leukst was de City Super. Een delicatesse winkel van het formaat etage Bijenkorf. Je kon het niet bedenken of ze hadden het, van over de gehele wereld. Ook veel uit Nederland. Zelfs een kookstudio waar je van bekende chefs de kneepjes van het vak kon leren. Heel leuk om er rond te kijken. Ook een bezoek aan het toilet was een bijzondere ervaring. Wij keken onze ogen uit vanwege alle hightech snufjes in deze nog nauwelijks gebruikte toiletten en Margot kreeg een soort rondleiding met uitleg. Ze waren blij dat er iemand kwam.
Daarna gingen we het tegenovergestelde opzoeken. Middels een sms-je van Mylene vonden we de Fake-market. Een warenhuis zoals MBK in Bangkok. Allemaal hele kleine winkeltjes met verkopers die zeer opdringerig hun waren aanprezen. Julian, Camile en ik zijn er geslaagd. Alleen Margot kwam zonder iets naar buiten. Na opnieuw weer heerlijk te hebben gegeten, zijn we met de taxi naar huis gegaan zodat we de volgende ochtend enigszins uitgerust naar Xian konden vliegen.

ha hans margot julian en camile

Geweldig ondernemend zijn jullie.
En prachtige foto,s.
Al die indrukken.
Mooi.
Geniet ze nog
Liefs ief

Mylene en Denick

leuk leuk leuk! Ik krijg weer heimwee naar "ons "Shanghai. Wat een geweldige stad he? Zo divers.... Het heeft echt alles te bieden; nieuwe, modern, authentiek, geschiedenis... Zo goed te lezen dat jullie het eten lekker vinden. Dat maakt al meteen dat je ergens snel thuis voelt, toch? Fijn dat de fake market gelukt is. Nou jongens, wij blijven jullie volgen hoor. Veel succes verder! Probeer in Xian ook nog even naar het mausoleum te gaan, dicht bij het vliegveld. Zeker de moeite van een bezoekje waard! lfs, Mylene

Bram Witvliet

Klinkt heel indrukwekkend allemaal. Een uitzicht vanaf een 88ste verdieping moet echt geweldig zijn.