Verhalen-uit-China.reismee.nl

Fietsen in Shanghai

25-7-10

Vandaag zijn we gaan fietsen door Shanghai. Er zijn 3 bedrijfjes in Shanghai die een fietstoer organiseren. Bij de 2e die we belden hadden we beet. Om 14.00 konden we terecht. Na een lekker uitgebreid westers ontbijt met heerlijke koffie bij de Starbucks bij ons om de hoek, gingen we op pad. Toen we de metro uitstapte om half 2 stond een man op de fiets ons al op te wachten. Wat een service! Patricx heette hij en hij sprak heel goed Engels. Hij nam ons mee naar een gebouw waar we onder het genot van een kopje 'bloemenwater' eerst wat formulieren moesten invullen dat zij nergens aansprakelijk voor zijn. We kregen een helm, een flesje water en een degelijke fiets en toen konden we op pad. We hebben onder begeleiding van Patricx een tocht gemaakt dwars door Shanghai. Via oud Shanghai met zijn smalle straatjes en lage huizen kwamen we bij de rivier. Met de ferry staken we over, ondertussen een geweldig uitzicht naar beide kanten van de rivier, nu bij daglicht. In Pudong aangekomen hebben we tussen de hoge gebouwen gefietst en over de kade gewandeld.
Om vanonder 'de flessenopener'naar boven te kijken is echt waanzinnig, wat een gebouw. Toen weer met de ferry terug en via de Bund zijn we naar de French Concession gereden. Dit is de wijk waar vroeger, in de tijd dat Shanghai nog opgedeeld was in wijken waar de buitenlanders heersten, de Franse handelaren leefden. De huizen die er staan zijn dus heel Europees en in de lanen staan nog steeds de Platanen die uit de Provence zijn ingevoerd. Midden in deze wijk zijn we weer gaan wandelen door een heel mooi stukje Shanghai (Tianzifang) met hele kleine steegjes, waar het wemelt van de kleine restaurantjes en galerietjes. Hier hebben we een paar fototentoonstellingen bezocht. Het beviel ons hier zo goed dat we besloten hier in de avond terug te keren om te eten.
Kwart over 6 waren we terug. Het was een geweldige ervaring geweest om door deze stad te fietsen. Terug in het leuke wijkje zijn we Japans gaan eten, wat totaal anders smaakt dan Chinees maar ook heerlijk was.
Rond 12 uur waren we thuis.

Denick

Beste Margot, Hans, Camille en Julian,

Het lijkt erop dat jullie het echte China beginnen te zien. Het gaat allemaal wat soepeler dan ik had verwacht, goed voor jullie :-).
Hopelijk gaat alles niet te snel en hebben jullie voldoende tijd om alles op jullie in te laten werken. Als je een uurtje over hebt moet je eens op een kruising gaan zitten kijken.
Veel plezier nog.
Denick

Gerrie

Hoi,

Lijkt me leuk fietsen in shanghai, zie je alles toch weer anders...Wij gaan deze vakantie nog in het sauerland fietsen. Ook heel spannend...Nog veel plezier samen.

xxxx Ger

Maurits

Wát een avonturen! Geweldig leuke en interessante ervaringen. Moet wel van foe yong hai houden. Wij doen ons avontuurtje dit jaar per Triumph naar de UK. Veel plezier nog. M&M