Verhalen-uit-China.reismee.nl

The great wall De chinese muur

21-7-10

Al vroeg stonden we klaar om naar de muur te vertrekken. Keurig om 8.00 uur meldde de taxichauffeur zich. Ze zijn wel van op tijd, de Chinezen. Erg prettig. De reis verliep voorspoedig zonder overdreven drukte op de weg. Ze rijden hier kriskras door elkaar en er lijken geen verkeersregels te zijn, behalve het stoplicht. Voetgangers zijn vogelvrij. We hebben al meegemaakt dat een bus luid toeterend met een flinke snelheid op de mensen op het zebrapad inreed. Iedereen is zich bewust van deze manier van rijden dus iedereen springt opzij en laat het verkeer door.
Na 1 uur en een kwartier waren we op de plaats van bestemming, Mutianyu. Onderweg stopte onze chauffeur om flesjes water voor ons te kopen, 'you will need it'. Erg aardig. Om naar boven te gaan hebben we de stoeltjeslift genomen. En toen waren we op DE MUUR! Heel erg indrukwekkend dit bouwwerk. Als je er over leest, ben je al onder de indruk, maar life overtreft het alles. De muur golft door het landschap en wandelen over de muur is een inspannende aangelegenheid. Lage en hoge treden door elkaar, afgewisseld met een platte, naar een kant schuin aflopende ondergrond. Voordurend omhoog en omlaag van de ene toren naar de andere. De zon brandde genadeloos maar de beleving was geweldig. Na ongeveer 2 uur zijn we teruggegaan. Dit deden we met een soort bobsleebaan. In no-time waren we terug beneden. Wat de jongens betreft kon het niet snel genoeg gaan. Onze chauffeur bracht ons ook weer snel terug zodat we om half 2 in ons hostel de lunch konden gebruiken. De jongens waren even sightseeing moe en wilden op de kamer wat gamen en lezen. Wij hebben wat dingen over onze verdere reis uitgezocht en geïnformeerd naar treintickets. Als we terugkomen in Beijing hebben we weer dezelfde kamer in 'the red lantern' gereserveerd.
Rond etenstijd zijn we door de Hutong (oude wijk van Beijing, waar ook ons hostel ligt) naar het meer gewandeld. Er liggen een paar meren bij elkaar midden in Beijing, met daar omheen allerlei bars en restaurants. Een beetje een boulevard idee. We zaten nu blijkbaar in tegenstelling tot gisteren aan het dure meer, want voor de meeste restaurants stonden dikke auto's. Na wat op en neer kuieren langs het water hebben we een door de Trotter aanbevolen restaurant gekozen.
Als je in China gaat eten, kun je niet eerst een drankje bestellen en dan op je gemak de kaart bekijken. Nee, je moet meteen een keuze maken en krijgt dan in een keer alles op tafel geserveerd, inclusief drankjes. Je krijgt ook maar 1 menukaart. Best lastig als je toch al niet goed weet wat er allemaal is. We zijn al een paar keer 'zo onbeleefd' geweest om zelf nog een kaart te pakken, wat erg vreemd is hier. Verder kies je een aantal gerechten voor de hele tafel in plaats van ieder voor zich. Wij vinden dit erg fijn, zo kun je van alles wat proeven. Dan het bestellen zelf: je kiest meestal op basis van foto's en wat je uiteindelijk op tafel krijgt, kan er heel anders uitzien. Wij dachten grote garnalen besteld te hebben, maar dat bleken ongepelde mini garnalen, halve tot hele centimeter. De Chinezen eten dit blijkbaar met huid en haar op, terwijl wij ze pelden. De bediening kwam toegesneld met de vraag of er iets niet in orde was en of wij lepels wilden hebben om te eten. Zij snapten er niets van. 'I see you have problem with chopsticks! Is food no good?' Ze snapten ook niet dat wij de geroosterde pepers niet superheet vonden want zij kwamen een glas water met ijsklontjes brengen. 'I think very hot for you!'. Het lekkerste gerecht was een prachtig opgemaakte vis. Volgens Julian had de saus een Heinz ketchup chips smaak. Zijn lievelingschips. We hebben er dus lekker van gesmuld. Nog een afzakkertje aan het meer en toen rond 10.00 uur terug naar 'The red lantern', vroeg naar bed want morgenochtend moeten we al om 05.00 uur op.

Berteke

Ik zit nog steeds in ( het inmiddels niet meer tropische) Eindhoven en geniet van jullie avonturen. Geweldig om jullie zo te kunnen volgen! Maak er verder een geweldige reis van en dat lijkt me niet zo moeilijk in dit boeiende land.
Berteke.

Anne Lynn

Wow ik ben jaloers. Nog veel plezier daar! Geniet ervan!

Mylene en Denick

Prachtig die Chinese muur. Een van de meest indrukwekkende bouwwerken! Margot als keizerin is trouwens ook indrukwekkend. Veel plezier met jullie komende avonturen. lfs uit een inmiddels heerlijk verkoeld Eindhoven, Mylene

Hanneke

Pim en Femke vonden de Chinese muur, ook zo indrukwekkend. Zeker als je hem moet beklimmen, maar het uitzicht is de moeite waard. Geniet van jullie avonturen en volgens Pim is vis in welke streek je ook komt het lekkeste wat er op tafel komt.

Sharon en Gerrie

Hoi,
Schitterend die chinese muur! Handig en leuk om zo rodelend naar beneden te gaan. Het lijkt me heerlijk om zo in de natuur te zijn na al die drukte. Was de vis lekker mijne hare majesteit? Met opa is het goed ik hou hem op de hoogte.
Nog twee dagen werken en dan gaan Hans en ik na 20 jaar een paar dagen zonder kids naar boerenhol.
Ik heb er zin zin !!!
Sharon: indrukwekkende foto's . Ik ga lekker op kamp
maandag... Veel plezier nog in China.

xxxx Sharon
xxxx Ger

Ief

Hoi Hans, Margot, Camille en Julian

Goh, mooie verhalen en foto's.
Ik ga de rust opzoeken. Veel bomen en zee
Ik vertrek komende woensdag naar zuid Frankrijk met Joop. Daar blijven we twee weken bij Aix en Provence en daarna rijden we door naar de grens Frankrijk / Spanje .
Begin september komen we weer terug.
Zin in.
Ik hoop dat jullie je reisplannen kunnen vormgeven met binnenlandse vluchten. Alles keer 4 telt gauw op hè .
Wacht op het volgende verhaal.
Liefs en geniet ze.
Ief en de groeten van Joop.

Chris

Ga je dus helemaal naar China, ga je in een Chinees restaurant eten, gooien ze nog steeds Heinz ketchup over je vis heen...