Verhalen-uit-China.reismee.nl

De verboden stad

19-7-10

Vandaag zijn we naar de Verboden Stad gegaan. Dit keer met de bus. Een kaartje kost 0,12 € en daar mag je heel erg lang voor in de bus zitten. We stapten uit bij het plein van de Hemelse Vrede. Gisteren vonden we het al druk, vandaag was het nog eens zo vol. Dat beloofde niet veel goeds voor de Verboden Stad. Daar bleek het inderdaad een gekkenhuis te zijn. Het was waarschijnlijk van onze gezichten af te lezen want al snel werden we aangesproken door een Chinese man die Engels sprak. Hij wilde onze gids wel zijn en als bijkomend voordeel hoefden we dan niet in de rij te gaan voor de tickets. Dat sprak ons wel aan en binnen 3 minuten had hij kaartjes voor ons geregeld en kon hij aan de rondleiding beginnen. De Verboden stad dankt zijn naam aan het feit dat het gewone volk dit keizerlijk gebied nooit mocht betreden in de Ming en Qing periode. Nu het opengesteld is voor iedereen zie je dus vooral ook enorm veel Chinese toeristen die het complex komen bewonderen. Het bouwwerk is gebaseerd op de 5 Chinese elementen: water (noorden, sneeuw), vuur(zuiden, zon), hout (westen, bossen, lente), goud (ondergaande zon, herfst, oosten)en aarde (de grond waarop we staan en bouwen). Alle tegenstellingen zorgen gelijkertijd voor balans, ying en yang. Onze gids wees ons vaak op deze elementen in de gebouwen. Wat wij vooral indrukwekkend vonden is de enorme grootsheid van alles. Om alles te kunnen bekijken schijn je een week nodig te hebben! Wat we ook bijzonder vonden was dat hij ons voorstelde aan de neef van de laatste keizer (weet je wel, die van de film!) die in een van de gebouwen werkt als kalligraaf (iemand die de Chinese karakters heel mooi op papier zet). Ook hebben we veelvuldig de deuren met de gouden knoppen aangeraakt, 9 rijen met 9 knoppen, want negen is de Chinese geluksbrenger. Verder hadden we al snel genoeg van het enorme gedrang voor de ramen en deuropeningen om in de gebouwen te kunnen kijken. 3 uur later hadden wij voldoende indrukken opgedaan en namen we afscheid van onze gids. We wilden eerst ergens gaan eten en dan naar de tempel van de Hemel. Het was inmiddels gaan regenen, niet koud maar we waren al snel behoorlijk nat. Onze pogingen om een taxi aan te houden liepen op niets uit. Na een tijdje proberen kwamen we erachter dat ze nergens mochten stoppen! Dus wij op zoek naar een plaats waar ze wel mochten stoppen, zo`n km verderop. Ook daar stopte niemand voor ons. Dan maar met de bus. Dit keer hadden we veel geluk met degene die we om uitleg vroegen. In plaats van een glazige 'ik begrijp je niet' blik kon hij ons in vloeiend Engels uitleggen welke bus en welke halte we moesten hebben. Wat dat betreft is de metro veel makkelijker, daar staat alles ook in het Engels aangegeven. De tempel van de Hemel bleek ook weer heel uitgestrekt te zijn maar gelukkig veel minder druk. Verschillende gebouwen gelegen in een park. Een lange galerij leidde naar het middelpunt van het complex. In deze galerij was het heel gezellig doordat er van alles te doen was: kaartende mensen, dansende en zingende mensen, er werd een spel gespeeld met een veren 'bal' die je met je voeten moest overschieten. Dus Julian heeft ook zijn eerste aankoop gedaan want zo`n ding zag hij wel zitten. Rond half 5 zijn we terug gegaan met de metro. In de avond zijn we nog naar een acrobatiek voorstelling geweest, geregeld in ons hotel. Werkelijk fantastisch, in een prachtige show die qua tempo nergens inzakte werden de meest spectaculaire acts opgevoerd. Rond 9 uur stonden we weer buiten. In de buurt van ons hotel hebben we een restaurant gezocht. Het bleek een 'hotpot' restaurant te zijn, in de tafel is een pan ingebouwd waar kokend water met kruiden inzit. Hier dompel je allerlei groente, vlees en vis tot het gaar is. Erg leuk om te doen en ook heel lekker, tenminste als je de juiste keuze maakt op de kaart. Er stonden een aantal heerlijkheden op zoals: hertenpenis, geitenpenis en testikels (hmm, jammie) en allerlei ingewanden die we liever een ander keer uitproberen?
Veel te laat gingen we naar bed.

jannie

Ontzettend leuk om jullie avonturen te kunnen volgen. China is echt een spannend land, dus dat worden interessante verhalen! Ik verheug me op jullie volgende blogs. Jammer van de trein, maar ik herken het wel. Ik ben dus met die trein van 22 uur gegaan, omringd door Chinezen die het wel leuk maar ook vreemd vonden dat een westerling niet luxer reisde.
Je moet de tijd hebben in China. Het is zo'n groot land en er wonen zoveel mensen en die bewegen allemaal...
Fijn dat jullie een alternatief hebben. Shanghai is fantastisch! Gaan jullie naar de wereldexpo?
Heel veel plezier, heel veel lekker eten en mooie ervaringen!